
KINE VOOR KIDS
Ouders zitten vaak met waarom-vragen:
-
Waarom kan mijn kindje nog niet stappen?
-
Waarom is mijn kind zo onrustig … of stil?
-
Waarom is het zo onzeker of heeft het zelfs faalangst?
-
Waarom gaat het niet zo goed op school?
Het zijn enkele van de vele ontwikkelingsproblemen die kinderen kunnen hebben:
baby’s, peuters, kleuters, kinderen in de lagere en middelbare school,
soms zelfs studenten.
KLACHTEN, LICHAMELIJK EN GEESTELIJK
Kinderen die geconfronteerd worden met te moeilijke taken, vertonen zulke signalen. Ze ontwikkelen noodstrategieën.
Zo ontstaan er klachten bij kinderen – niet alleen lichamelijk, maar ook in hun gedrag. Waardoor ze niet goed meer functioneren en ze in een vicieuze cirkel terechtkomen.


BIJ SPIDZ DOORBREKEN WE DIE CIRKEL
Door hun gedrag te analyseren. Door duidelijke en haalbare uitdagingen aan te bieden.
En door ieders eigen ontwikkelingstempo te respecteren.
Resultaat? Je kind krijgt de kans om:
• zijn mogelijkheden te ontdekken,
• zijn talenten te ontplooien,
• zich geleidelijk aan te ontwikkelen.
We stemmen lichaam en geest beter op elkaar af zodat je kind steeds beter gaat functioneren.

BABY
-
Traag of niet bereiken van ontwikkelings-mijlpalen zoals rollen, zitten, kruipen, stappen
-
Poepschuiven
-
Hypotonie
-
Motorische onrust
-
Overmatig huilen

PEUTER + KLEUTER
-
Overdreven beweeglijk, onvoldoende gedoseerd gedrag
-
Geen interesse voor of onhandig gedrag bij tekenen, puzzelen, knutselen…
-
Moeilijk aanleren van lichamelijke vaardigheden
-
Contactproblemen: overdreven angstig, verlegen of eerder ongeremd, agressief
-
Negatieve controle

LAGERE-SCHOOLKIND
-
Problemen op school met rekenen, schrijven, lezen
-
Geen inzicht en overzicht over de leerstof
-
Concentratieproblemen
-
Faalangst en onzekerheid
-
Psychosomatische klachten: buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid
-
Bedplassen (in combinatie met andere problemen)
-
Agressiviteit
-
Onderpresteren
-
Beperkte weerbaarheid

MIDDELBARE SCHOLIER
EN STUDENT HOGER ONDERWIJS
-
Faalangst
-
Perfectionisme
-
Overdreven studietijd met beperkte resultaten
-
Verlies van zelfvertrouwen
-
Leermoeheid en motivatieverlies
-
Concentratiestoornissen
-
Psychosomatische klachten